Blogi

Rakenna sosiaalisella medialla ajolähtö

torstai 27.03.2014

Mitä merkitystä on kotisivuilla sosiaalisen median pyörittämässä maailmassa?

Vilperi Oy: Vieraileva bloggaaja

Yksityishenkilöille sosiaalisen median idea on ehkä sosiaalisuudessa ja jutustelussa, mutta yrityksien nimenomaan pitää nähdä asian ohi — aina kotipesään asti. Markkinointi- ja viestintätoimissa sosiaalisessa mediassa on nimittäin hyvin pitkälti ideana saada väki ohjattua omille kotisivuille. Hyville, laadukkaille kotisivuille!

Hei, olen Hanna ja koulutan työkseni erityisesti yrityksiä, organisaatioita ja yksittäisiä asiantuntija käyttämään sosiaalista mediaa niin markkinoinnissa kuin viestinnässäkin. Vanhana pesäpalloilijana aion nyt vierasbloggaajan ominaisuudessa puhua siitä, kuinka sosiaalisella medialla rakennetaan ajolähtötilanne eli täytetään pesät ja asetetaan voimalyöjä kotiuttamaan. Toisin sanoen: miten tehdään sosiaalisella medialla tulosta?

Miten sosiaalisesta mediasta ohjataan liikennettä verkkosivuille?

Toimivat ja eri laitteilla helposti luettavissa olevat kotisivut ovat siis kuin kotipesä. Peli lähtee liikkeelle sieltä ja pisteitä tulee, kun pelaaja saadaan kotiutettua ilman paloa.

Tarvitaan muutamia toimia, jotta kolmospesällä ylipäätään olisi joku, jonka voisi kotiin juoksuttaa.

Edesauta kentälle etenemistä

Ensimmäisenä näpäytetään peli liikkeelle seuraavilla strategisilla toimilla siellä omalla kotisivulla:

Kärky etenemismahdollisuutta

Ole jatkuvassa etenemisvalmiudessa kuuntelemalla mitä sosiaalisessa mediassa puhutaan:

  • Vastaa aina kun kysytään, käytä linkitystilaisuus hyväksesi [Tweettaa tämä!]
  • Tarkkaile ostoaikeisiin viittaavia sanoja ja asiakaspalvele linkein
  • Seuraa suosituksia ja jaa eteenpäin tuotelinkillä höystettynä
  • Kuuntele keskusteluja tuotteestasi ja tarjoa lisätietoa linkeillä
  • Löydä aiheeseesi liittyviä blogauksia ja pyydä, että linkittävät sivuillesi

Täytä kolmaskin pesä

Kun jakaminen on tehty helpoksi ja kuunteluvälineet on viritetty, on aika ryhtyä johtamaan omaa yhteisöä:

  • Valikoi omaan läsnäoloosi kohdeyleisösi oikeasti käyttämä sosiaalisen median palvelu
  • Linkitä kotisivultasi luomiisi sosiaalisen median yritysprofiileihin
  • Julkaise sisältöä somessa säännöllisesti — päivittäin!
  • Aktivoi "pienillä" paljon vuorovaikutusta aikaansaavilla kysymyksillä, jotta "isoilla" sivuille ohjaavilla päivityksillä olisi enemmän näkijöitä [Tweettaa tämä!]
  • Pyri sisällyttämään mukaan aina 1 selkeä toimintaan ohjaava kehoitus
  • Hyödynnä sosiaalisen median sisällön monimuotoisuus: välillä linkin voi jakaa kuvapäivityksenä!
  • Tähtää olemaan se taho, jota toimialaltasi kannattaa sosiaalisessa mediassa seurata, koska sisältöäsi ei kannata missata
  • Rohkaise seuraajiasi kutsumaan ystäviään mukaan seuraamaan

Tähän tapaan toimiessasi saat toivoakseni aikaan ajolähdön. Tämän jälkeen tarvitaan kuitenkin vielä sinne kotipesään se voimalyöjä, joka iskee niin voimalla, että kenttä tyhjenee kuin pajatso!

Viritä voimalyöjäsi

Hyvä kotisivu on laadukas ja voimakas kotisivu, kun se tarjoilee tulijoita palvelevaa sisältöä eli sillä tehdään sisältömarkkinointia. Voimalyöjä tunnetusti on hitaampi kuin ensimmäiset etenijät eli kyseessä on pitkään vaikuttava sisältö, joka joskus yltää myös ihan kunnareihin asti:

  • Isännöi sivullasi aktiivista, yleisölle hyödyllistä, tavoitteellista blogia ja synnytä jatkuvasti Googlen ja muiden hakukoneiden kannalta päteviä aloitussivuja [Tweettaa tämä!]
  • Pyhitä somekanavista saapuvien käännyttämiselle omia relevantteja laskeutumissivujaan, joilla ohjataan tiettyyn toimeen, kuten uutiskirjeen tilaamiseen
  • Näytä verkkokaupassa tuotesivuilla yhteisösi kokemukset tuotteesta arvosteluin, Instagram-kuvin ja jakonappien luvuin

Sosiaalinen media on monta monituista jaksoa kestävä strateginen peli, johon liittyy niin jakamista, kuuntelemista, vuorovaikutusta kuin oppimistakin.

Viritetäänpä siis pelisi kuntoon! Vilperillä autetaan sinua varmasti pistämään kotipesässä asioita kuntoon, minä taas mielelläni valmennan sinua sekä sosiaalisen median hyödyntämisessä että bloggaamisessa.

Jatka tästä:

  1. Kerro kommentilla mikä yllätti tai inspiroi sinua.
  2. Jos haluat jatkossa sosiaalisen median vinkkejä helposti, tilaa Zenton blogi sähköpostiisi ilmaiseksi.

Kirjoittaja toimii sosiaalisen median kouluttajana ja valmentajana sekä art directorina Zento Oy:ssa. Hanna Takala ohjaa liikennettä edustamansa yrityksen verkkosivuille muun muassa vierasblogiartikkeleilla Digitalist Networkissa, Pilkun Paikassa, Tarinakoneessa ja Esimiehistyminen-blogissa.

« Takaisin