Blogi

Digitalisaation haasteet ja mahdollisuudet

keskiviikko 19.02.2014

Digitaalisuus ei ole erillinen lisätyötä aiheuttava markkinoinnin osa-alue – se voi olla myös keino mahdollistaa nykyinen toiminta. Näin asia nähtiin ainakin City-lehdessä sen nykyisen omistajan, Ilkka O. Lavaksen mukaan: "Teemme bisnestä netissä, jotta voimme myös julkaista lehteä."

Lavas jakoi viime lokakuussa SlideSharessa mielenkiintoisen diasarjan digitaalisesta markkinoinnista, etenkin printtimedian näkökulmasta. Esitys sisältää case-esimerkin City Digitalin haasteista ja kehityksestä:

 

Lavas pohtii esityksessään perinteisen median pirstaloitumista, mediamurroksen globaaliutta, teknologian arkipäiväistymistä ("kännykkä on kaikilla taskussa") ja digitaalisen pelikentän uusia kilpailijoita. Esimerkiksi City-lehden kohdalla nämä "uudet" kilpailijat eivät olleet enää Hesari ja Iltalehti, vaan kaikki netin sivustot, blogit ja sosiaalinen media. Hän nappasi varsin osuvan ja ajanmukaista digitaalisuusvastarintaan liittyvää yleisasennetta kuvaavan lainauksen Emmi Laineelta:

"1970 ja 1980 -luvulla syntyneillä on vielä mielipiteitä sosiaalisesta mediasta. Samalla tavalla kuin jollain saattoi olla joskus mielipiteitä sähköstä, televisiosta tai kännyköistä" -Emmi Laine / Wearelblogs.com

Digitaalisuutta ei pidä nähdä pelkkänä haasteena. Se voi olla piristävä hidaste, jonka selättämisen kautta päästään luovimaan kohti suurempaa muutosta ja täysin uutta aikakautta. On ymmärrettävää, että jokainen muutos on kokijalleen yleensä negatiivinen, sillä pyrimme luonnostamme kohti turvallisuuden maksimointia. Toisinaan muutos on tullut jäädäkseen ja kiukku täytyy tällöin vain niellä. Viisainta on ottaa muutoksesta onkeensa ja pyrkiä kehittämään toimintaansa uuteen suuntaan. 

Tiedosta nykytila & ole valmis muutokseen

Omien tottumusten muuttaminen ja uusien toimintatapojen oppiminen lähteen nykytilan tiedostamisesta. Myönnä kehitystä vaativat kipupisteet ja tunnista uudet mahdollisuudet. Tämän jälkeen olet valmis muutokseen. Äksyilyllä ja todellisuuden kieltämisellä ei ole mitään tekemistä menestyksen tai uusien mahdollisuuksien valjastamisen kanssa. 

Haasteena oman kohderyhmän tavoittaminen

Digitaalisuus tuli – etkö enää tavoita kohderyhmääsi? Tämä on monen yrittäjän suurin haaste. Ratkaisu: mene sinne missä asiakkaasi ovat. Mene nettiin, ole interaktiivinen ja hyödynnä eri kanavia. Jokaiselle ei sovi aktiivinen bloggaaminen, mutta moni voi saada hyötyä oikein kohdennetusta hakusanamainonnasta. Ole rohkea – ole aito.

Onnistuinko?

Mistä tiedät, että olet onnistunut? Mittaa ja analysoi. Luotettavaa tapaa mitata ja analysoida omaa mainontaa tai markkinoinnin jalanjälkeä ei ennen digitalisaatiota ollut edes olemassa. Nykyään voit seurata kotisivuliikennettäsi esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Sen antamat raportit eivät huijaa.

Kehity & tule paremmaksi

Paranna. Ole valmis jatkuvaan kehitykseen. Digitaalisuus on aiheuttanut sen, että muutos tapahtuu moninkertaisella nopeudella vanhaan verrattuna. Aikaa ei ole siis hukattavaksi. Ole innovatiivinen ja kokeile uutta. Saatat vielä yllättyä positiivisesti.

« Takaisin